Divotne

Anna Novikova, Rūta Pūce (Latvija)

Norises vieta Valmierā!

Izrāde tapa 2017. gadā, divām jaunām horeogrāfēm Annai Novikovai un Rūtai Pūcei kļūstot par mammām un iekļaujot šo personīgo pieredzi savā mākslinieciskajā valodā – dejā. Mātes loma sievieti ierauj rūpju, pienākumu, neaptveramas mīlestības un lielas ķermeniskas pieredzes mutulī, ko ne vienmēr var izstāstīt un aptvert. Šī pieredze nav viennozīmīga, tāpēc izrādē sieviete ir sašķelta divotnē – Mātē un Nemātē –, lai caur iekšēju dialogu rastu ceļu, pa kuru iet turpmāk kopā pašai ar sevi. Horoegrāfes uzsver, ka mātišķais un ne-mātišķais var līdzāspastāvēt un šīs savienības veidošana ir transformatīvs, vecā iznīcinošs un reizē sevis atjaunojošs process. Tas ir arī unikāls process, jo viena pareizā mātišķā un ne-mātišķā attiecību varianta nav. Sievietes ir dažādas, un tas ir brīnišķīgi. Izrāde ir saņēmusi “Dejas balvu 2017–2018” kategorijā “Laikmetīgās dejas iestudējums vai notikums”, kā arī ir 2021. gadā iekļuvusi Eiropas dejas platformas “Aerowaves” žurnāla “Springback magazine” sadaļā “40 winks”.

Par mākslinieci

Rūta Pūce (1989) ir latviešu laikmetīgās dejas māksliniece, kuras darbos ķermenis kļūst par sociālpolitisku vienību un pētniecības vietu.

“Mani interesē binārās domāšanas pārvarēšana. Es mēģinu neatdalīt ķermeni no prāta, deju no horeogrāfijas un mākslu no dzīves. Es varu būt analītiska un radoša, māte un ne-māte, gatava cīnīties un vienlaikus sludināt mieru. Man patīk klejot tuvu robežām.”

Pūce debitēja profesionālās laikmetīgās dejas nozarē ar dejas izrādi “Divotne” (2017), kas pēta sievietes-mātes lomu sabiedrībā (horeogrāfija: Rūta Pūce un Anna Novikova). Solo “Līdz nāve mūs šķirs” (2023) tiek tvertas cilvēka attiecības ar savu ķermeni, bet laikmetīgās dejas izrāde “Iekšas” (2024, Ģertrūdes ielas teātris) izmanto ķermeni kā arhīvu mākslinieciskajā pētniecībā, lai runātu par Latvijas laikmetīgās dejas nozari.

Ikdienā Pūce strādā par dejas pedagoģi ar topošajiem profesionālajiem laikmetīgās dejas dejotājiem Rīgas Baleta skolā un aktīvi iesaistās Latvijas Dejas informācijas centra un “Dance.lv Žurnāla” aktivitātēs. Pūce ir Horeogrāfu asociācijas biedre.

 

Anna Novikova ir Rīgas Baleta skolas absolvente ar astoņu gadu pieredzi Latvijas Nacionāla baleta trupas sastāvā. Kopš 2015. gada, iegūstot humanitāro zinātņu bakalaura grādu Mākslās apakšprogrammā “Laikmetīgās dejas horeogrāfija” un bakalaura grādu “Mākslas fotogrāfija” Braitonas Mākslas universitatē Anglijā (2013), Anna darbojas kā horeogrāfe, dejas māksliniece un pedagoģe. 

Kopš 2018. gada strādā NMV Rīgas Baleta skolā, pasniedzot laikmetīgo un klasisko deju laikmetīgās dejas programmas audzēkņiem. Piedalījusies RBS laikmetīgās dejas izglītības programmas (2019) veidošanā. Ir Horeogrāfu asociācijas biedre. Anna aktīvi paplašina savas zināšanas jomā, kas pēta kustības un ķermeni, apmeklējot meistarklases un izglītojoties ķermeņa veselības un funkcionalitātes sfērā – specialitātē pēdu darbības instruktors.

Veidotāji

Horeogrāfes: Rūta Pūce un Anna Novikova

Izpildītājas: Agate Bankava un Anna Novikova

Gaismu mākslinieks: Ivars Tilčiks

Komponists: Toms Auniņš, Kaspars Kurdeko

Producente: Ina Ločmele

Ilgums

40 min

Vieta

Laikmetīgās mākslas telpa KURTUVE Rīgas iela 25a Valmiera

Valoda

Bez valodas
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.